Disclaimer :

OUR MISSION
To offered you a Clean & Comfort Taxi to enjoy a Safe ride when you travel with us.

OUR VISSION
To be the best Budget Taxi service in Kuala Lumpur.

Wednesday, 16 April 2014

Apekah Kesan Jika Tambang Teksi Di Naikkan ?

Salam,

Baru2 ni heboh pasal persatuan2 pemandu teksi yang tengah berusaha untuk mendapatkan kenaikkan tambang teksi dari SPAD.

Ade juga rumors yang mengatakan yang SPAD telah merangka beberapa plan tindakkan susulan di atas permintaan2 persatuan tersebut.

Aku sebenarnya tak paham akan pemikiran pengerusi2 persatuan ni yang mahukan kenaikkan tambang teksi. Dengan keadaan ekonomi yang teruk sekarang ni, kenaikkan tambang teksi akan membebankan lagi pengguna teksi sekitar lembah klang.

Bukan aku x bersetuju di kala harga barangan keperluan semua naik pada tahun 2014 nie. Tapi, adekah NGV naik harga ? takde kan ..... adekah dengan kenaikkan tambang teksi nanti akan memberi peluang untuk Petronas menaikkan harga NGV seluruh Malaysia ??

Kenapa persatuan2 ni taknak perjuangkan Permit Persendirian ?( Lom pernah dengar ade persatuan perjuangkan perkara ni ) Dengan adanya permit sendiri, pemandu teksi akan memiliki pendapatan yang lebih lumayan ... itu kebaikkannya. Keburukkan ?? mesti ada punya. Pemandu akan jadi malas ... keh3. Sebab ape yang aku perasan, kebanyakkan pemandu yang ade permit sendiri ni lebih banyak tido kat rumah berbanding kerja. Masalah lain ?? ade banyak lagi ... boleh baca post2 aku yang sebelum ni kay.

Kenapa kita taknak letak diri kita sebagai pengguna teksi ... adekah kite akan mengamuk juga ? gaji x naik, barangan dan macam2 lagi dah naik. Sekarang ni tambang teksi pulak nak naik. Akan datang .... GST pulak. Adoiii ... kopak siot.

Sejak kenaikan tambang pada Aug 2008, aku lihat banyak orang telah beralih dari bekerja dengan orang ke pemandu teksi. Ini kerana pekerjaan memandu teksi lebih menjamin dari bekerja dengan syarikat. Tambang teksi yang sedia ada sudah mencukupi ... tapi jika nak naik juga, ape kata naik surcharge lain yang tidak membebankan semua ...

1- Airport Charge
2- On Call Charge
3- Boot

Sekurang2nya tidak membebankan semua pengguna ...

Maybe ade pemandu yang tak berpuas hati dengan pendapat aku, tapi ... aku pedulik ape, masing2 ade hak untuk bersuara .... aku cumalah seorang pemandu yang mempunyai pendapat sendiri. Suara aku hanya diluahkan pada pembaca sahaja.


Ni adelah perbualan dalam salah satu whatsapp group teksi yang aku join.

Mereka yang berbual di atas ni bukanlah semuanya kaya raya / orang2 muda / baru bawak teksi / guna permit sendiri.

Mereka ni semua orang lama yang dah berpuluh tahun memandu teksi, dan mereka takde pon komplen pasal tak naik tambang teksi. Mereka menggunakan segala teknologi moden yang ade untuk memastikan pendapatan mereka lumayan ... Jadi, alasan jika anda orang tua dan xtau camner gunekan smartphone adelah alasan lapok ...

Nak seribu daya, taknak seribu dalih.... orang macam korang hanya nak duet jatuh dari langit jerk. Kalau dah rase memandu teksi tak boleh jana pendapatan .... jangan bawak teksi, gi keje kilang ( tiru percakapan mentri ).

Kurangkan melepak, jauhi Judi & Arak, tinggalkan Skandal .... In Sha Allah, anda pasti akan menjadi pemandu teksi yang kaya & berjaya.

4 comments:

  1. Salam bro.. saye bercadang nak mula bawa teksi.. baru nak ambek psv.. ade pape tips tak? Boleh ke sebulan nak dapat bersih rm5k?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam...
      Berniaga ni, kalau kite rajen.... in sha Allah boleh.
      Jangan memilih .....

      Delete
  2. Betul kata Saiful.
    Kat perumahan saya ..Yg paling byk tak jalan adalah Teksi permit sendiri.
    Kalau hari Ahad...lagi byk sampai sampai 3-4 biji ..Merah Biru..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.... keje senang, dpt duet mudah. Sebab tuh ler org nk jd driver teksi.
      Lagi2 biler ade permit sendiri.

      Delete