Disclaimer :

OUR MISSION
To offered you a Clean & Comfort Taxi to enjoy a Safe ride when you travel with us.

OUR VISSION
To be the best Budget Taxi service in Kuala Lumpur.

Thursday, 10 May 2012

Sistem teksi berkupon

Salam,


Baru2 ni aku ade bace blog & beberape site lagi yang memaparkan tentang bantahan persatuan2 pemandu teksi berkenaan dengan sistem teksi berkupon yang beroperasi di sekitar ibu negara.Aku tak paham ape pemikiran diaorg ni sehingga nak bantah sistem ni ... tak bole ke korang tengok brape punya bagus sistem ni untuk kite semua selaku pemandu teksi ???


Setiap 1 sistem mesti ade baik dan buruknya ... itu tidak di nafikan, kite bukan Allah untuk buat sesuatu tuh dengan sempurna so, trime jer laa dengan seadanya. Pemandu2 yang menggunakan sistem ni pon takde masalah, nape korang nak sebuk2 plak ?? kalau tak suke jangan ler beratur amik kupon kat situ.


Sistem berkupon memang agak mahal sedikit tambangnya kalau di bandingkan dengan menggunakan meter & setiap kupon pihak pengurusan akan amik 10% dari jumlah tambang untuk kos pengurusan. Bukan semua penumpang yang beli kupon ni nak pegi jauh2 ... ade pemandu teksi yang beratur selama 1 jam untuk dapatkan 1 kupon, tapi jaraknya tak sampai pon 3km ( RM7). Korang bayangkan ler betapa seksanya nye ... kalau nasib baik kite leh gi jauh seperti Melaka ( RM190 ) dll. Semua tuh diaorg dah pasrah.


Baiknya sistem ni, pemandu yang beratur tidak akan memilih penumpang & tidak akan tawar menawar harga untuk menerima sesuatu tugas, bile sampai giliran mereka .... penumpang hanya beri kupon pada pemandu & pemandu terus bawa ke destinasi yang nak di tuju.


Buruknya sistem ni ialah bile mase kesesakkan .... kalau menggunakan meter, meter duet tuh akan bergerak jika teksi terperangkap di dalam kesesakkan, so penumpang akan makin gelisah bile meter teksi bergerak .... tapi teksi tak gak jalan2 ... keh3. Bile pakai kupon ... tambang telah di tetapkan, tak kire lah trafik sesak atau pemandu ikut jalan jauh, tambang tetap same.


So, kat sini masing2 dapat win & win situation ... yang mane pemandu akan untung kalau jalan tak sesak & penumpang akan untung jika jalan sesak. Jadi ... tak payah ler korang nak bantah2 bikin panas kat SPAD pasal sistem ni ok ?? kalau korang bantah gak, nanti yang untungnya "Teksi Biru" gak .... korang boleh tengok kat KLCC tuh.

No comments:

Post a Comment