Disclaimer :

OUR MISSION
To offered you a Clean & Comfort Taxi to enjoy a Safe ride when you travel with us.

OUR VISSION
To be the best Budget Taxi service in Kuala Lumpur.

Friday, 4 May 2012

Jenis & Kategori Teksi Di Malaysia

Salam Semua,


Kat sini aku nak ceritakan tentang jenis2 teksi yang ade kat malaysia nie. Yang biasa korang dengar & lihat adelah teksi budget kat kuala lumpur, tapi tuh hanya salah 1 dari pelbagai jenis teksi yang ada di malaysia. Aku akan terangkan 1 persatu kat sini agar korang paham fungsi, bayaran & permit kawasan.


1- Teksi Budget ( Teksi Bandar )
2- Teksi Eksekutif
3- Teksi Premier
4- Kereta Sewa
5- Teksi LCCT
6- Limo KLIA


1- Teksi Budget ( Teksi Bandar )


Teksi jenis ni beroperasi di sekitar bandar seperti Lembah Klang, Melaka, Seremban, Johor Bharu, Penang. Teksi ini menggunakan meter, so anda tak perlu tawar menawar dengan driver teksi. Teksi bandar juga boleh di hubungi melalui telefon, anda cume perlu hubungi syarikat yang menawarkan servis radio teksi dan mereka akan cuba mendapatkan teksi untuk anda. Ada 3 syarikat yang paling aktif di Lembah Klang, PublicCab, Sunlight & Supercab.


Teksi bandar yang memakai permit Lembah Klang hanya di benarkan beroperasi di sekitar lembah klang sahaja dan beberapa tempat perlancongan yang di benarkan.
Bandar Melaka - Hantar & Ambil
Seremban - Hantar & Ambil
Port Dickson - Hantar & Ambil
Genting Highlands - Hantar & Ambil
Cameron Highlands - Hantar & Ambil
KLIA & LCCT - Hantar Sahaja


Gambar di bawah adelah contoh teksi budget di lembah klang, perhatikan di bumbung teksi tersebut tertulis "Teksi Bermeter". Warna Teksi budget adelah pelbagai di bawah adelah 1 contoh yang biasa anda temui.




2- Teksi Eksekutif


Teksi jenis ini biasanya beroperasi di Hotel2. Teksi ini menggunakan meter, boleh di katakan 2x meter teksi budget. Teksi ini hanya menggunakan warna biru dan biasanya kereta2 import / MPV. Teksi ini boleh beroperasi di seluruh semenanjung Malaysia.


Gambar di bawah adelah contoh Teksi Eksekutif yang anda boleh temui di Malaysia. Di atas bahagian bumbungnya ada jambul tertera "Teksi Eksekutif".








3- Teksi Premier 


Teksi jenis ni hampir sama dengan Teksi Eksekutif, cuma tambangnya murah sedikit. Permit kawasannya adelah semenanjung malaysia. Teksi ni dah di hentikan pengeluaran permitnya di gantikan dengan teksi eksekutif. Teksi ni anda masih boleh jumpa di KL Sentral & beberapa hotel di KL.


Contoh Teksi Premier adelah seperti di bawah.







4- Kereta Sewa


Teksi ni adelah old skool dan aku rase pertama kali di perkenalkan. Teksi ni tak menggunakan meter, ianya beroperasi di pengkalan ke detinasi seluruh semenanjung malaysia. Teksi jenis ni banyak beroperasi di kawasan2 kampung / bandar2 kecil. Di KL juga masih ada teksi jenis ni yang beroperasi di pengkalan2 yang di sediakan seperti Stesen Pekeliling, Puduraya, Hentian Duta dll. Di Shah Alam & Klang juga masih menggunakan teksi jenis ini, so anda jangan salah faham pulak bila anda tahan teksi ni dan ianya terus buka harga tambang tanpa menggunakan meter.


Contoh Kereta Sewa adelah seperti di bawah :









5- Teksi LCCT


Teksi jenis ni hanya beroperasi dan di benarkan untuk mengambil penumpang dari LCCT ( Low Cost Carrier Terminal ) sahaja ke seluruh destinasi di semenanjung malaysia. Teksi ini tidak menggunakan meter, sebaliknya menggunakan kupon yang anda boleh beli di tiket kaunter di LCCT. Warna teksi ini sama sahaja macam teksi budget cuma bezanya tidak mempunya "jambul" di atas bumbung teksi.


6- LIMO KLIA


Teksi ini sama seperti teksi LCCT cuma bezanya ia beroperasi di KLIA ( Kuala Lumpur International Airport ) sahaja ke destinasi seluruh semenanjung malaysia. Ianya tidak menggunakan meter sebaliknya menggunakan kupon yang boleh anda beli di tiket kaunter di KLIA. Warna teksi ini telah di khaskan dengan warna hitam seperti di bawah.








So, aku harap penjelasan di atas dapat memberi anda selaku pengguna teksi serba sedikit info berkenaan perkhidmatan yang anda guna. Jika ada penjelasan di atas yang tidak benar, sila PM saya untuk membuat perubahan.

No comments:

Post a Comment